NTVV NIPT LANGS ZWARTEWAAL

3244LD
NIEUWE-TONGE

Door: David Bakker
Vandaag was de tegenstander V.V. Zwartewaal, momenteel prijkt de club uit het voormalige vissersdorp thans fraai op de zesde plaats en heeft het de laatste vijf ontmoetingen geen verlies hoeven te incasseren. Trainer Dave de Jong is er in geslaagd een hechte groep van zijn selectie te smeden en heeft voorafgaand aan deze voetbaljaargang meermaals zijn ambitie ‘bij de besten mee te draaien’ uitgesproken. Het is de 1e officiële match na de coronastop voor de blauw-witten.
Wind speelt dominante rol in beginfase
Enkele uren nadat Irene Schouten haar derde olympische gouden medaille heeft veroverd op het onderdeel massastart blaast de arbiter de wedstrijd tussen NTVV en Zwartewaal met een kordaat fluitsignaal in gang.
Bij de openingsaanval, die op naam komt van de Nieuwe-Tongenaren, wordt gelijk duidelijk dat de wind deze middag een overheersende rol zal spelen. Een vrije trap daarna van de gasten krult als een kurkentrekker door de lucht over het doel heen. Kort spel over de grond is hét devies voor de spelers en Zwartewaal lijkt dit snel in de smiezen te hebben. Het duwt NTVV terug op eigen helft en probeert vrij snel een openingstreffer te forceren. Een nieuwe vrije trap net buiten ‘de zestien’ spat op de kruising van het doel van de verbouwereerde Davy Schellevis uiteen. ‘NTVV moet schakelen’, drukt oefenmeester Wim Eilander zijn team op het hart en dat advies is niet aan dovemans oren besteed. Langzaam maar zeker nemen de zwart-witten het initiatief over en dat leidt na een slordige twintig minuten spelen tot een razendsnel opgezette attack waarna NTVV de 1-0 binnentikt.
Nauwelijks een minuut later wordt de doelpuntenmaker opnieuw in stelling gebracht, maar ditmaal buitelt de bal van zijn voet. Waar een voorsprong in het verleden vaak een verlammende werking had op het team van Wim Eilander, put het nu hoop uit de 1-0 en blijft het knap en beheerst anticiperen op de tegenaanvallen van Zwartewaal.
Strijd speelt zich hoofdzakelijk af op het middenveld
Gedurende het laatste kwartier speelt het spel zich voornamelijk op het middenveld af. Zwartewaal werkt hard, maar oogt flets en inspiratieloos. Na wederom een vlotte aanval van de Nieuwe-Tongenaren kogelt de linkerspits de bal in het zijnet. Zwartewaal heeft evenwel in de slotfase van het eerste bedrijf het beste van het spel, maar écht gevaarlijk wordt de ploeg van Dave de Jong niet, die langs de lijn verbaal alsook non-verbaal aangeeft dat het spel van zijn team niet aan zijn verwachtingen voldoet. Het elftal weet zich vooral geen raad met de harde wind.
In de laatste minuten van de eerste akte leggen beide teams nog een vervaarlijke aanval op de mat, maar de goed leidende referee fluit telkenmale voor buitenspel. Met ’n 1-0 stand zoeken de 22 acteurs en het koukleumende publiek de warmte op.
Weinig échte kansen over en weer
Op weg naar de gelijkmaker begint Zwartewaal furieus aan de tweede 45 minuten. Een afgemeten voorzet van de linkerkant wordt vakkundig door keeper Schellevis onschadelijk gemaakt. Na 10 minuten gaat de blauw-witte storm liggen en is het al NTVV wat de klok slaat. Een geraffineerd opgezette aanval kan niet worden verzilverd en de daaruit voortvloeiende hoekschop kan slechts met de grootst mogelijke moeite worden gekeerd door goalie Ruben Verhagen. Uit de volgende corner gaat de bal net naast de goal van Verhagen, die volop aan de bak moet in deze fase. Twee minuten later krijgt NTVV weer een kans maar andermaal is Verhagen de sta-in-de-weg voor de zebra’s. NTVV maakt handig gebruik van het windvoordeel en zet de bezoekers steeds meer onder pressie.
Zwartewaal wil wel, maar kan geen vuist maken
De Voornenaren stropen de mouwen op en willen coûte que coûte de 1-1 op het scorebord krijgen. Als gevolg van de aanwakkerende wind behoort een gedegen aanvalsopbouw in het vervolg van de tweede helft nauwelijks tot de mogelijkheden. Een lange pass vanuit de defensie van Zwartewaal wordt door de goed uitlopende Schellevis buiten de lijnen gekegeld, waardoor het dreigende gevaar in de kiem wordt gesmoord. De Zwartewaalers schakelen nog een tandje bij, maar verder dan tot bij het zestien metergebied komen de gasten niet.
In de laatste minuten van de sportieve ontmoeting zet Zwartewaal nog eens aan, maar NTVV geeft geen krimp en de counters zijn, door de onvoorspelbaarheid van de fladderstorm, niet van gevaar ontbloot. Terwijl een soort van tractorparade een penetrante diesellucht over het veld verspreidt en de toeschouwers de snerpende kou knarsetandend verbijten, wordt ’t spel vanwege diverse blessurebehandelingen veelvuldig stilgelegd.
In de ‘dying seconds’ krijgt NTVV nog een vrije trap toebedeeld op een plaats die perspectief maar de kruin van de kruising redt V.V. Zwartewaal van een definitieve knock-out. Een schot van afstand aan de overzijde, die feilloos wordt gevangen door de sterk keepende Schellevis is het laatste wapenfeit van dit treffen, dat verdiend door de thuisploeg wordt gewonnen.