WFB EN ZWARTEWAAL DELEN DE PUNTEN.

WFB 1

1 maart 2022 20:00

P. Borsboom

Sportpark De Kruse
Hofdijksweg 46
3253KB
OUDDORP ZH

x

In het doordeweekse treffen (dinsdag 1 maart 2022) is WFB op zoek naar eerherstel. De afgelopen wedstrijd ging in de laatste minuut met 2-1 verloren tegen FIOS. Dit resultaat moet worden weggepoetst tegen Zwartewaal. De uitploeg kende een betere aanloop naar deze wedstrijd. Zij wisten thuis met 3-2 te winnen van Melissant. Vandaag is er nog geen basisplaats voor Sjors de Bakker. Voor de wedstrijd tegen FIOS viel hij geblesseerd uit en ook nu is hij nog niet helemaal okselfris. Hij zal zeker worden gemist, want hij speelt graag tegen de ploeg uit Voorne-Putten. In de laatste drie onderlinge ontmoetingen wist hij maar liefst zes keert te scoren. Ook dit seizoen lijkt hij een garantie te zijn voor punten. De enige twee competitiewedstrijden waarbij de Ouddorpers met lege handen achterbleven, was De Bakker afwezig. De rest zal dus een tandje bij moeten zetten voor een goed resultaat.
WFB gaat voortvarend van start. Ze houden het tempo hoog en creëren de meeste kansen. In de zevenentwintigste minuut wordt dat uitbetaald. Met een schitterende pass van Jorg Moerkerk wordt op de rechterflank Matthijs Blonk weggestuurd. Hij draait naar binnen, ziet dat Gijsbert van Estrik er op de linkerkant beter voor staat en brengt hem in stelling: 1-0! Even daarvoor was Martijn van Wijk al onterecht teruggefloten wegens buitenspel. Hij leek toen op weg naar de eerste treffer van de wedstrijd. De ervaren centrale verdediger wordt vandaag als gelegenheidsrechtsbuiten gebruikt en zijn invulling daarvan kan de supporters bekoren. “Het is net wijn,” concludeert vaste reporter Jasper van Opijnen: “hoe ouder, hoe beter.”
WFB komt in deze fase nauwelijks in de problemen en het is eigenlijk wachten op de 2-0. Die lijkt er ook te komen, als Tolad van Estrik het hele veld oversteekt en Blonk op zijn wenken bedient. Deze mikt de bal in kansrijke positie net over. Een paar minuten later ligt hij er juist wel in aan de andere kant. Jesse Langendoen moet het van een meter of vijfentwintig gaan proberen, als scheidsrechter Patrick Borsboom gefloten heeft voor een vrije trap. Met een fantastische streep laat hij keeper Corné De Jong kansloos: 1-1!
Kort voor rust komt Zwartewaal zelfs op voorsprong. Na een hoekschop mag Casper Bredius het vanuit de tweede lijn proberen en doet dat onberispelijk: 1-2. Het antwoord van de Ouddorpers laat niet lang op zich wachten. Het is Van Estrik (G.) die met een goede pass zowel Simon Bremer als Bryan Westhoeve wegstuurt. Westhoeve reageert het meest alert en is ook eerder bij de bal dan keeper Ruben Verhagen. Uit schier onmogelijke hoek brengt hij WFB weer langszij: 2-2! Met deze stand gaan we rusten en hebben we dus een vermakelijke eerste helft gezien.
We zijn nog niet koud uit de kantine, als WFB alweer tegen een achterstand aankijkt. Met een fraaie omhaal is Zwartewaal op voorsprong gekomen en de Ouddorpers zullen wederom in de achtervolging moeten voor een goed resultaat. Het niveau van de wedstrijd zakt hierna echter naar een abominabel niveau. Beide ploegen lijden zeer veel balverlies en vaak lukt het niet om de bal over drie schijven naar elkaar toe te spelen. Met het verstrijken van de tijd neemt de spanning wel toe.
Trainer Leo de Geus heeft goed gezien, dat op dezelfde voet verder gaan waarschijnlijk geen punten oplevert en brengt daarom twee verse krachten in. Stefan Nagtegaal en De Bakker komen binnen de lijnen. Dit levert niet direct resultaat op, want het spelbeeld blijft hetzelfde. Twintig minuten voor tijd is daar echter een spaarzaam moment voor WFB. Erik Tanis geeft een lange bal op de voorhoede spelers. De bal gaat over Rowan Breen en Bremer heen, maar valt wel voor de voeten van Nagtegaal. Met een bekeken voetbeweging lepelt hij de bal over keeper Verhagen heen: 3-3!
In het restant van de wedstrijd wordt het niveau uit de eerste helft niet meer gehaald en zijn er ook geen grote kansen meer. In de allerlaatste minuut krijgt Zwartewaal nog wel een vrije trap op de rand van het strafschopgebied. Hier en daar wordt beweerd dat de handsbal van Moerkerk binnen de lijnen van de ‘16’ plaatsvond, maar door een gebrek aan camera’s langs de lijn blijft de beslissing van scheidsrechter Borsboom staan. Dit betekent niet dat Zwartewaal niet meer gevaarlijk kan worden. De bal valt net onder lat en in een uiterste krachtsinspanning kan keeper De Jong de bal uit het doel tikken. Daarmee blijft de stand onveranderd en eindigt de wedstrijd in een 3-3 gelijkspel